پیرو مکاتبات اداری دانشگاه سیمبایسس شهر پونا با خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی هندوستان و پس از گذراندن مراحل اجرایی و توافق میان طرفین تفاهم نامه همکاری میان وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با دانشگاه سیمبایسس شهر پونا منعقد گردید.

پیرو مکاتبات اداری دانشگاه سیمبایسس شهر پونا با خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی هندوستان و پس از گذراندن مراحل اجرایی و توافق میان طرفین تفاهم نامه همکاری میان وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با دانشگاه سیمبایسس شهر پونا منعقد گردید.

 آشوری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی در این رابطه بیان داشتند: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی به عنوان اولین وابستگی ایران در جهان تاسیس گردید و قدمت آن به بیش از شصت سال  قبل باز می گردد و با فعالیت های ارزنده و ماندگار توانسته به عنوان یک نهاد فرهنگی در جامعه هند به ویژه مومبای و غرب و جنوب هند مطرح شود و این بستری مناسب برای همکاری با موسسات علمی و فرهنگی مستقر در ایالت مهاراشترای هند و دیگر ایالت های غربی و جنوبی را فراهم کرده است تا با خانه فرهنگ تفاهم نامه های علمی فرهنگی منعقد نمایند.

ایشان در ادامه با اشاره به دانشگاه سیمبایسس پونا اظهار داشتند: دانشگاه سیمبایسس به عنوان یک دانشگاه خصوصی معتبر دارای چندین شعبه در شهرهای مختلف همچون بنگلور، حیدرآباد، ناگپور، ناسیک ، و غیره می باشد اما مرکز اصلی این دانشگاه در شهر پونا قرار گرفته است. این موسسه علمی در سال ۱۹۷۱ یعنی ۵۰ سال پیش با هدف ارتقاء سطح کیفی و کمی آموزش مقاطع عالی در هند تاسیس گردید و در رتبه بندی دانشگاه های جهان QS  در مقام ۲۹۱ آسیا قرار گرفته است. هم اکنون بیش از ۴۰ هزار دانشجوی هندی و غیر هندی در مقاطع مختلف این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند . این تفاهم نامه موجب می گردد که همکاری فی مابین به صورت کامل و در چارچوب های مشخص شده توسعه وگسترش یابد . امیداست شاهد برگزاری برنامه های متعدد فرهنگی و علمی مشترک باشیم.    

تفاهم نامه همکاری در هفت بند با هدف ایجاد و بسط گسترش روابط و فعالیتهای فرهنگی طرفین و همچنین حمایت از ترویج زبان و ادبیات فارسی و اجرای برنامه های فرهنگی و علمی  به امضای آشوری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی و جناب آقای پروفسور آنو پام سیددارتا رئیس دانشگاه سیمبایسس شهر پونا به امضا رسید.

طی این تفاهم نامه همکاری هر دو طرف توافق کردند:

همکاری میان دو نهاد بر طبق تایید متقابل طرفین از طریق فعالیت هایی که در ذیل شرح آن  درج گردیده است ،  خواهد بود:

 الف) برگزاری کنفرانس ها ، سمینارها ، کارگاه ها و وبینارهای مشترک

 ب) برگزاری جشنواره های فیلم و جشنواره های فرهنگی وهنری

ج) حمایت محتوایی از گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیمبایسس و نیز انجام مراحل لازم و ضروری برای تشکیل کلاس های فوق العاده و آزاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه مذکور

د) انجام تحقیق و بررسی در موضوعات ادبی، فرهنگی، زبان شناسی و تاریخی

ه)  اختصاص و تاسیس بخشی از کتابخانه دانشگاه با عنوان ایران شناسی و ........

آشوری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی ضمن اظهار خرسندی از این تفاهم نامه بیان داشتند: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی در راستای وظایف تعیین شده خود و در راستای گسترش و بسط فرهنگی میان دو کشور پهناور دارای قدمت فرهنگی مشترک و همچنین ترویج زبان و ادبیات فارسی تفاهم نامه های فرهنگی دو جانبه با دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی منعقد می نماید که این تفاهم نامه نیز در همین راستا می باشد و امید است که در آینده نزدیک شاهد فعالیت های فرهنگی علمی دو جانبه با دانشگاه سیمبایسس که در شهر پونا معروف می باشد، بوده باشیم که نمود عینی برای همگان داشته باشد. بدیهی است که دانشگاه به عنوان مرجع علمی فرهنگی و به تبع گروههای مرجع اجتماعی میتواند نقش موثری در گسترش روابط علمی فرهنگی فیما بین داشته باشد .

کد خبر 10099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =